Stackars män?

Stackars män som blir ofrivilliga fäder. Eller? Jag vet inte om jag tycker särskilt synd om dem. Historiskt sett har preventivmedel funnits under en mycket kort tidsperiod. Det ör en sak som är lätt att glömma bort. I alla tider har kvinnor blivit ofrivilliga mödrar. Inte tror jag det är så många som har tyckt synd om dem. Oftast har de helt enkelt bara fått skylla sig själva. Männen som har varit fäder till deras barn har gått fria. Inte var det männen som stod med skammen över de ”oäkta” barnen. Som regel är det inte de som haft huvudansvaret för barnets uppfostran heller.

Visst kan jag förstå att det inte är världens roligaste att bli pappa mot sin vilja. Det kan ändå inte vara någon annan än kvinnan som bestämmer om ett barn ska födas. Men inte är det ett övergrepp att tvinga en man att bli pappa. Däremot kan jag tycka att den man som har blivit far mot sin vilja inte kan beskyllas för att han är frånvarande om han väljer att vara det. När ett par däremot fattar ett gemensamt beslut om att ha barn är det en annan sak. Då kan man kräva att pappan ska vara närvarande även om paret separerar. Tyvärr är det många män så då blir frånvarande fäder.

DET är uselt!

23 kommentarer

  1. Profilbild för Okänd

    Peter said,

    20 februari, 2010 kl. 17:09

    Nu är du inne på något som jag har berört i min blogg. Det här med två människor som gemensamt har bestämt sig för att ha sex och där ingen av de inblandade varken har tänkt sig att det skall leda till en graviditet eller att preventivmede, som t.ex. en kondom, kunde vara en bra ide. En situation där båda har ett ansvar , vilket ingen av dom tar.Men när olyckan är framme och det är dags att ta ett beslut om hur det ska bli med den lilla bäbben, så är det bara damen av de två som har rättigheter. Killen däremot, har bara skyldigheter. Inte helt rättvist… och långt ifrån jämställd.Hoppas din helg blir bra…;)

    • Profilbild för Okänd

      Andromeda said,

      20 februari, 2010 kl. 17:18

      I och med att barnet finns kvinnans kropp och det är hon som föder så är det ändå hon som ska bestämma om hon vill ha barnet. Det är inte helt fel att det finns NÅGOT som bara kvinnan kan bestämma om :-)Önskar dig en fortsatt fin helg!

  2. Profilbild för Okänd

    Helena said,

    20 februari, 2010 kl. 17:40

    Visst finns det män som tar ansvar, men tyvärr finns det alldeles för många som inte tar ansvar alls för de barn de satt till världen. Det är otroligt konstigt hur man kan välja bort ett oskyldigt litet barn som behöver båda sina föräldrar…Kram

    • Profilbild för Okänd

      Andromeda said,

      21 februari, 2010 kl. 12:19

      För vissa män verkar det inte vara minsta lilla problem alls att bara strunta i barn som de är far till. Sen finns det faktiskt kvinnor som gör allt för att förhindra och försvåra för mannen att ha kontakt med sitt barn. Det får man inte glömma…Kram

  3. Profilbild för Karin

    Karin said,

    20 februari, 2010 kl. 18:32

    Klart bara kvinnan ska bestämma om hon ska göra abort eller inte. Det är ju hennes kropp. Men om nu inte mannen vill ha barnet som kvinnan väljer att föda borde han faktiskt kunna avstå sitt föräldraskap och låta mamman bli ensam förälder. Då får ju båda som de vill. Pappan slipper bli förälder och slipper betala underhållsbidrag samtidigt som mamman får det barn hon önskat sig.

    • Profilbild för Okänd

      Andromeda said,

      21 februari, 2010 kl. 12:22

      Den där biten med underhåll är ganska komplicerad. Det är till för barnet och barnet har inte själv valt att komma till världen. Eftersom det både finns en mor och en far måste båda ta ansvar för det ekonomskia trots allt…

  4. Profilbild för Gunnel B, 65 år

    Gunnel B, 65 år said,

    20 februari, 2010 kl. 19:01

    Mina föräldrar som var födda på 1910-talet var ”tvungna” att ta emot de barn som kom. Pappa tog inget ansvar för de 8 barn de fick. Han söp upp alla pengarna och mamma fick försöka trolla fram mat till de hungriga barnen. Men han ”vältrade” sig över mamma varje kväll ändå (huset var väldigt lyhört).Många män, även nu, borde reflektera över att har man sex, då kan det bli barn. Och då ska BÅDA ta ansvar för det. Det är inte bara att kräva att hon ska göra abort. Jag blir så arg, när jag tänker på hur mamma fick slita och betala priset för pappas egoism och hänsynslöshet. Jag är ändå glad att vi har kommit en bit på väg. Men det är nog många tjejer, som inte ”vågar” säga nej till sex; som går med på det, utan att egentligen vilja och trots rädslan för att bli gravid. Alla kan inte äta P-piller. Det här var lite tankar från en 65-åring, som inte är glad över ”den gamla goda tiden”. Men inte heller den nya tiden alla gånger.Tack för en intressant blogg! Hoppas att du får en trevlig kväll!

    • Profilbild för Okänd

      Andromeda said,

      21 februari, 2010 kl. 15:44

      Tack för din långa kommentar! Det är just med anledning av hur det har varit som jag inte tycker det minsta lilla synd om de män som blir pappor ofrivilligt. Är de nu så rädda för det så är det deras eget ansvar att skydda sig. Inte kan man skylla på att man har blivit ”lurad” av kvinnan…

  5. Profilbild för Okänd

    Peter said,

    20 februari, 2010 kl. 19:05

    Jag håller med dig om att kvinnan ska bestämma över sin kropp, allt annat vore fullständigt orimligt. Men att mannen ska tvingas betala för hennes beslut är faktiskt lika orimligt.

    • Profilbild för Okänd

      Andromeda said,

      21 februari, 2010 kl. 15:48

      Jag brukar hålla med dig i mångt och mycket men inte i det här fallet. Det är inte mer än rätt att mannen får betala trots att han inte vill ha barnet. Har man sex så kan det bli barn. Det kan inte komma som någon överraskning. Om kvinnan blir gravid och inte vill göra abort så är även mannen ansvarig. Det är trots allt hans avkomma.

  6. Profilbild för Okänd

    Kao said,

    20 februari, 2010 kl. 19:17

    Det vore ett fasansfullt övergrepp o en kvinna skulle tvingas göra abort, för att mannen vill det. Tillräckligt med unga kvinnor gör det redaN, av rädsla att han gör slut annars.Det finns ju kondomer. De skyddar dessutom mot könssjukdomar. Har man tillfälliga förbindelser får man ta sitt ansvar, anser jag. Man kan aldrig vara 100% säker på att kvinnan talar sanning. Men jag tror det är ovanligt att hon INTE gör det.Så att det skulle vara synd om männen är verkligen bara löjligt.Ha en fin kvällKaO

    • Profilbild för Okänd

      Andromeda said,

      21 februari, 2010 kl. 19:28

      Jag håller med om att det är mannen som har ansvaret att se till att han inte blir pappa mot sin vilja. Tror inte heller att det är SÅ vanligt att män blir ”lurade” men det förekommer säkert…

  7. Profilbild för Okänd

    Susanne said,

    20 februari, 2010 kl. 19:24

    Jag håller med dig!

    • Profilbild för Okänd

      Andromeda said,

      21 februari, 2010 kl. 19:28

      Bra!

  8. Profilbild för Katarina

    Katarina said,

    20 februari, 2010 kl. 20:39

    Peter,Killen betalar inte för ”hennes” beslut – utan för sitt eget. Sitt beslut att ha oskyddat sex betalar han. Likaväl som kvinnan betalar. Man kan inte lagstifta om att mannen ska använda sitt huvud. Och i jämställdhetens namn tycks du glömma bort en faktor: barnet får aldrig rösta varken ja eller nej. Är det jämställt?Kvinnan bestämmer över sin kropp. Mannen över sin. Eftersom barnets kropp råkar vara inuti kvinnans bestämmer kvinnan även över barnets kropp (i Sverige). I andra länder bestämmer prästerna både över kvinnan och mannen. Vore det bättre?Jag är lite förbluffad över att du som redan är 46 år klagar över att du ”tvingades” bli pappa till ett barn vars mamma du knappt kände.. det låter – tyvärr – väldigt tonårsaktigt. Jag rekommenderar att du åtminstone tar reda på namnet på personen nästa gång du hoppar i säng med henne. Eller känner efter åtminstone ifall du verkligen är intresserad eller ej..Vidare låter det också väldigt icke genomtänkt när du efterlyser att slippa betala för det mistag som du gjorde. Vem skulle då vara bättre lämpad? Din granne? Jag? Eller någon annan som alltid har haft skyddade samlag (enbart)? NÅN måste trots allt försörja barnen. Eller ska de betala själva?Jag förstår inte heller varför det skulle vara ok för män att vara ”frånvarande” föräldrar till barn de inte har planerat. Kvinnorna har aldrig kunnat vara ”frånvarande” – oavett om barnet inte skulle vara planerat. Allra sist måste jag säga att det låter väldigt tråkigt att Peters lilla ”bebe” får på det här sättet veta att h*n aldrig var ett önskat barn. Inte från pappans sida. Jag har blandade känslor inför detta när jag tänker på Peters barn som osäker tonårig som söker meningen med livet..

    • Profilbild för Okänd

      Andromeda said,

      21 februari, 2010 kl. 19:33

      Den kommentar verkar vara ställd till Peter och inte till mitt inlägg. Jag tror inte att Peter har klagat på att han har blivit far mot sin vilja. Men du kanske vet något som inte vet…

  9. Profilbild för Okänd

    Epazote said,

    21 februari, 2010 kl. 10:20

    männen har faktiskt ett val redan från början, oskyddat sex kan leda till oönskade graviditeter OCH diverse könssjukdomar. Jag anser att mannen har lika stort ansvar att se till att det inte blir barn om han nu verkligen inte vill ha barn, fånigt att förlita sig helt på att någon annan ska skydda sig för att man inte vill bli pappa. det är inte bara att köra på och hoppas på det bästa.

    • Profilbild för Okänd

      Andromeda said,

      21 februari, 2010 kl. 21:04

      Du tänker precis som jag. Män kan väl inte vara hur naiva som helst…

  10. Profilbild för Lena

    Lena said,

    21 februari, 2010 kl. 15:33

    Fast hur skyddar vi tjejer oss bäst från könssjukdomar? Ska vi bara lite på att killen använder kondom? Finns ju inget bra preventivmedel för tjejer som skyddar mot könssjukdomar. Lite orättvist faktiskt att vi tvingas förlita oss på att killen använder kondom.

    • Profilbild för Okänd

      Andromeda said,

      21 februari, 2010 kl. 21:06

      Som tjej kan man kräva att killen ska använda kondom om man vill det. Man kan själv se till att ha kondomer hemma. Det går inte bara att ta för givet att killen har kondom…

  11. Profilbild för Okänd

    Tova said,

    22 februari, 2010 kl. 16:58

    Läste Malins krönika men den går inte att kommentera om man inte är inloggad så jagskriver här istället. Bra att du tar upp ämnet föresten. Det är som Malin med flera tycks tro att man kan hoppa över några led när det kommer till handling-konsekvens tänkande. Ja..ja…”nu pratar vi om när kvinnan blivit gravid…inte själva sexakten”….. Eller ”jamen båda har ju ansvar att skydda sig mot oönskade graviditeter”.Så länge man vet hur barn blir till kan man inte frånta sig ansvaret för konsekvenserna av ett oskyddat samlag. Om mannen inte vill bli pappa mot sin vilja måste han tygla sina drifter eller skydda sig. Svårare än så är det inte och det lilla ansvaret ska man väl ändå inte ta ifrån honom? Han måste räkna med att p-piller kan vara verkningslöst, p-stav är inte alltid att lita på och kvinnan ifråga kan vara opålitlig. Om det värsta som kan hända en man är att ett samlag resulterar i graviditet så måste han tänka till FÖRE!Det här har män vetat om i tusentals år. Många oönskade barn har blivit till genom tiderna på grund av att mannen inte kunnat tygla sin drift. Om kvinnan vill ha barn hämtar hon hem en villig hanne. Om hannen är k*t men inte vill ha barn drar han på ett gummi. Om hannen råkar slarva eller ”glömma” gummit så kan det bli bebis och när bebisen ligger i magen kan hannen inte göra så mycket mer än att vädja till honan. Men om hon nu vill ha bäbisen så kan hannen bli precis hur arg och maktlös han vill. Han kan gråta i frustration, bli galen av ilska. Men det är liksom försent. Därför har mannen ansvar för att ingen avhålla sig från osäkert sex eller använda kondom.

  12. Profilbild för Okänd

    Lilla Anna said,

    22 februari, 2010 kl. 17:06

    Om det nu är så att mannen vill ha barnet, men inte kvinnan.. Och kvinnan väljer att göra abort…Är det rätt då?

  13. Profilbild för Okänd

    Peter said,

    22 februari, 2010 kl. 19:42

    Katarina.Nu visste jag inte att jag hade ett barn där ute någonstans med en kvinna som jag int ekommer ihåg vad hon heter. Men du verkar säker på din sak. Kan det månne vara du som är den stolta modern?


Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång